Αναδεικνύοντας την κοινωνικοποίηση και τη θετική ενίσχυση σε λέξεις-κλειδιά
Αν διαβάσετε αρκετά βιβλία για την ανατροφή ενός σκύλου θα δείτε ότι όλοι συμφωνούν σε τουλάχιστον ένα πράγμα: η σωστή κοινωνικοποίηση ενός κουταβιού, ειδικά κατά τη διάρκεια της κρίσιμης περιόδου από οκτώ έως 20 εβδομάδες, σημαίνει ότι πρέπει να το φέρεται σε επαφή με σε όσους περισσότερους ανθρώπους μπορείτε. Όχι μόνο σε ανθρώπους, αλλά σε διαφορετικούς ανθρώπους: άτομα με γένια και γυαλιά ηλίου - άτομα που φορούν σκούφους και καπέλα - ανθρώπους που κάνουν τζόκινγκ - ανθρώπους που φορούν κοστούμι. Και, εξίσου σημαντικό, ανθρώπους διαφορετικών εθνικοτήτων.
Αν αποτύχετε να το κάνετε αυτό, το σκυλί σας μπορεί να γαβγίζει ανεξήγητα σε άτομα που φορούν ψάθινο καπέλο ή μεγάλα γυαλιά ηλίου. Αυτή η έμφαση στην κοινωνικοποίηση είναι ένα σημαντικό στοιχείο μιας νέας προσέγγισης για την ανατροφή του σκύλου σήμερα. Αποφεύγει τις παλιές, κυρίαρχες, μεθόδους τύπου Cesar Millan που βασίστηκαν σε λανθασμένες μελέτες των υποτιθέμενων ιεραρχιών σε ομάδες λύκων.
Ευτυχώς πλέον υπάρχει ένα αυξανόμενο κίνημα που διδάσκει στους ιδιοκτήτες σκύλων τα πάντα για την πρώιμη κοινωνικοποίηση και την αξία της εκπαίδευσης με βάση τις ανταμοιβές, και πολλούς εκπαιδευτές που χρησιμοποιούν μόνο θετική ενίσχυση.
Τώρα, με τη βοήθεια μιας νέας κατηγορίας εκπαιδευτών και επιστημόνων, έχουν αλλάξει εντελώς οι μέθοδοι, οι οποίες υποστηρίζονται από ανερχόμενες σειρές προϊόντων παζλ, διασκεδαστικά παιχνίδια, εργαστήρια και πόρους «εμπλουτισμού σκύλων» που διατίθενται στη σύγχρονη ανατροφή σκύλων, κάτι που βοήθησε στην ενίσχυση της βιομηχανίας κατοικίδιων ζώων των ΗΠΑ σε 86 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσιες πωλήσεις. Τα κολάρα πνιγμού, τα κολάρα σοκ, ακόμη και η λέξη όχι είναι όλα εκτός από το σύστημα αυτό ανατροφής.
Είναι μια νέα εποχή στην εκπαίδευση σκύλων. Η επιστήμη στην οποία βασίζονται αυτές οι νέες τεχνικές δεν είναι ακριβώς καινούργια: έχει τη ρίζα της στη θεωρία της μάθησης και στη λειτουργική ρύθμιση, η οποία περιλαμβάνει θετική (προσθήκη) ή αρνητική (απόσυρση) ενίσχυσης. Περιλαμβάνει επίσης το flipside: θετική ή αρνητική τιμωρία. Ένα σύντομο παράδειγμα: Το χάιδεμα ενός σκύλου στο κεφάλι για τη λήψη της εφημερίδας είναι θετική ενίσχυση, επειδή κάνετε μια ενέργεια (θετική) για να ενθαρρύνετε (να ενισχύσετε) μια συμπεριφορά. Η επίπληξη ενός σκύλου για να σταματήσει μια ανεπιθύμητη συμπεριφορά είναι θετική τιμωρία, επειδή είναι μια ενέργεια για να αποθαρρύνει μια συμπεριφορά. Ένα κολάρο πνιγμού του οποίου η ένταση απελευθερώνεται όταν ο σκύλος σταματήσει να το τραβάει είναι αρνητική ενίσχυση, επειδή η επιθυμητή συμπεριφορά του σκύλου (υποχώρηση) οδηγεί στην απομάκρυνση μιας ανεπιθύμητης συνέπειας. Η απομάκρυνση ενός frisbee ενός σκύλου επειδή γαβγίζει είναι αρνητική τιμωρία, επειδή έχετε αποσύρει ένα ερέθισμα για τη μείωση μιας ανεπιθύμητης συμπεριφοράς.
Πολλά έχουν αλλάξει σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζεται η επιστήμη σήμερα. Καθώς η εκπαίδευση σκύλων έχει μετατοπιστεί από το παλιό μοντέλο με γνώμονα την υπακοή που απευθύνεται σε σκύλους επίδειξης σε μια προσέγγιση που βασίζεται σε σχέση με τα σκυλιά συντροφιάς, οι εκπαιδευτές ανακάλυψαν ότι η χρήση αρνητικής ενίσχυσης και θετικής τιμωρίας επιβραδύνει πραγματικά την πρόοδο ενός σκύλου, επειδή βλάπτουν το εμπιστοσύνη και, το πιο σημαντικό, τη σχέση του με τον «γονέα» του.
Σε παγκόσμιες μελέτες, τα σκυλιά με θετική εκπαίδευση είχαν καλύτερη αντίδραση σε καθήκοντα που έθεσαν οι ερευνητές και τα σκυλιά με αποτρεπτική εκπαίδευση εμφάνισαν πολύ περισσότερο άγχος, τόσο με παρατηρήσιμους τρόπους - γλείψιμο, χασμουρητό, βηματοδότηση, κλαψούρισμα - όσο και σε επίπεδα κορτιζόλης που μετρήθηκαν σε επιχρίσματα σιέλου. Αυτά τα νέα ευρήματα είναι ιδιαίτερα σχετικά φέτος. Η υιοθέτηση των σκύλων στην εποχή της πανδημίας έχει αυξηθεί, αναμφισβήτητα επειδή οι απομονωμένοι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αναζητούν συντροφιά και επειδή η εργασία από το σπίτι καθιστά εφικτή τουλάχιστον την ιδέα του να μεγαλώσουν ένα κουτάβι. Πριν από την πανδημία, οι νέοι κάτοικοι της πόλης οδήγησαν στην άνθηση της ζήτησης και της προσφοράς εκπαιδευτών σκύλων που χρησιμοποιούσαν θετικές μεθόδους και μια έκρηξη στον πολλαπλασιασμό των επαγγελματιών εκπαιδευτών σε όλο τον κόσμο. Συχνά επειδή καθυστέρησαν ή αποφάσισαν να μην κάνουν παιδιά, οι Millennials και η Generation Z ξοδεύουν πλούσια χρηματικά ποσά σε κατοικίδια: παιχνίδια, φαγητό, παζλ, φανταχτερά λουριά, μπουφάν βροχής, σωσίβια και εκπαίδευση. Και αυτοί οι επαγγελματίες εκπαιδευτές, από τον οργανισμό Guide Dogs for the Blind έως τη διάσημη χειριστή Denise Fenzi, έχουν σχηματίσει μια λεγεώνα πειραματιστών. Αναφέρουν παγκοσμίως ότι όσο λιγότερη αρνητικότητα χρησιμοποιούν στην εκπαίδευση, τόσο πιο γρήγορα μαθαίνουν τα αγαπημένα τους κατοικίδια.