Τα σκυλιά μπορούν να διδαχθούν να διαβάζουν έως και 20 λέξεις, αλλά χρειάζεται λίγη δουλειά για να γίνει αυτό
Φανταστείτε έναν σκύλο-οδηγό για άτομα με προβλήματα όρασης που, όταν ο ιδιοκτήτης του λέει, «Βρες την έξοδο», μετακινείται αμέσως στην πλησιέστερη πόρτα που παρέχει διέξοδο. Φανταστείτε ότι αυτός ο σκύλος μπορεί επίσης να βρει την κατάλληλη ανδρική ή γυναικεία τουαλέτα όταν ο ιδιοκτήτης του του ζητήσει «Βρες την τουαλέτα». Ακόμα καλύτερα, φανταστείτε ότι αυτός ο σκύλος μπορεί να παρατηρήσει τις περιοχές στο περιβάλλον του που είναι αναρτημένες «Κίνδυνος! Προσοχή» και στη συνέχεια καθοδηγεί τον συνοδό του μακριά από τέτοιους κινδύνους. Τώρα ποιες ακριβώς ικανότητες θα χρειαζόταν ένας σκύλος για να μπορεί να κάνει τέτοια πράγματα; Για έναν άνθρωπο, τέτοιες εργασίες είναι αρκετά απλές. Ένα άτομο μπορεί απλώς να σαρώσει το περιβάλλον του και να αναζητήσει τα σημάδια που υποδεικνύουν «Έξοδος», «Άνδρες», «Γυναίκες» ή «Κίνδυνος». Για να χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες για αυτά τα σημάδια, φυσικά, το άτομο πρέπει να ξέρει πώς να διαβάζει. Λοιπόν τώρα πρέπει να ρωτήσουμε: «Μπορούν τα σκυλιά να διδαχθούν να διαβάζουν;»
Ένα άτομο που έθεσε αυτή την ερώτηση - συγκεκριμένα για το αν τα σκυλιά που βοηθούν άτομα με προβλήματα όρασης θα μπορούσαν να διδαχθούν να είναι εγγράμματα - είναι η Δρ Bonnie Bergin. Είναι μια αξιοσημείωτη γυναίκα που πιστώνεται με την επινόηση της ιδέας του σκύλου υπηρεσίας για να βοηθήσει άτομα με περιορισμούς κινητικότητας. Αυτό συνέβη το 1975. Αργότερα ίδρυσε το Πανεπιστήμιο Bergin Canine Studies. Η πανεπιστημιούπολη του βρίσκεται στο Penngrove της Καλιφόρνια και είναι το μόνο πανεπιστήμιο στη Βόρεια Αμερική όπου μπορείτε να αποκτήσετε Bachelor of Science ή μεταπτυχιακό στις σπουδές σκύλων. Η μεταπτυχιακή εκπαίδευση της Dr. Bergin ήταν στην ειδική αγωγή (για ανθρώπους, όχι για κουτάβια) και, με τα χρόνια, ήταν σε θέση να δείξει ότι η χρήση του ίδιου είδους εκπαιδευτικών πρακτικών που χρησιμοποιείτε για μικρά παιδιά λειτουργεί καλά όταν προσπαθείτε να εκπαιδεύσετε σκύλους για την εκτέλεση αρκετά περίπλοκων δραστηριοτήτων.
Έχουν οι σκύλοι τη νοητική ικανότητα να διαβάζουν;
Έχουν όμως οι σκύλοι επαρκές επίπεδο νοημοσύνης που τους επιτρέπει να μάθουν να διαβάζουν; Τώρα έχουν γίνει πολλές έρευνες που έχουν επιβεβαιώσει το γεγονός ότι ο μέσος σκύλος έχει νοημοσύνη που ισοδυναμεί με ένα ανθρώπινο παιδί ηλικίας περίπου 2 έως 2 ½ ετών, ενώ τα «σούπερ σκυλιά» (οι ράτσες στο κορυφαίο 20 τοις εκατό της νοημοσύνης του σκύλου) έχουν νοητικές ικανότητες ισοδύναμες με ένα ανθρώπινο παιδί ηλικίας 2 ½ έως 3 ετών. Αν και το να έχει κανείς τη νοητική ικανότητα ενός ανθρώπινου μικρού παιδιού είναι καλό, δεν είναι πραγματικά αρκετά καλό για να επιτρέψει σε έναν σκύλο να μάθει να διαβάζει βιβλία. Στην πραγματικότητα δεν περιμένουμε από τα νήπια να διαβάζουν συνεχές κείμενο. Ωστόσο, μαθαίνουν αυθόρμητα να αναγνωρίζουν κάποια σημάδια, μερικά αλφαβητικά γράμματα και ίσως μια έντυπη έκδοση του ονόματός τους, καθώς και διάφορα λογότυπα στα οποία εκτίθενται σε τακτική βάση. Με άλλα λόγια, είναι ικανά για αναγνώριση λέξεων και συμβόλων. Αυτό θα πρέπει να είναι εντάξει αφού, τελικά, μια λέξη δεν είναι τίποτα άλλο από ένα οπτικό μοτίβο που τυχαίνει να έχει καθορισμένη σημασία.
Πρώτα βήματα προς έναν σκύλο που διαβάζει
Προτού αρχίσετε να διδάσκετε τον δικό σας σκύλο να διαβάζει, το κουτάβι σας πρέπει να γνωρίζει μερικές εντολές και να ανταποκρίνεται αξιόπιστα σε αυτές όταν του δίνεται προφορικό σήμα ή σήμα με το χέρι. Για τον μέσο σκύλο, οι εντολές κάτσε, κάτω, μείνε, στρίψε, έλα, σήκω και ούτω καθεξής θα λειτουργήσουν καλά. Πριν ξεκινήσετε, θα χρειαστεί να φτιάξετε κάρτες για τις τέσσερις ή πέντε συμπεριφορές που γνωρίζει καλύτερα ο σκύλος σας. Μπορείτε να φτιάξετε τις κάρτες εκτυπώνοντας τις λέξεις με το χέρι με μεγάλα γράμματα χρησιμοποιώντας ένα μαρκαδόρο. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε τον υπολογιστή σας. Απλώς επιλέξτε τη μεγαλύτερη, πιο σκοτεινή κι ευανάγνωστη γραμματοσειρά. Εκτυπώστε μία λέξη ανά σελίδα με μαύρο μελάνι σε απλά λευκά φύλλα χαρτιού, τυπωμένα στο πλάι (οριζόντιος προσανατολισμός). Μπορείτε να πλαστικοποιήσετε τις κάρτες ή να τις βάλετε σε πλαστικά προστατευτικά σελίδων για να τις κάνετε πιο ανθεκτικές, καθώς τα αποτυπώματα της μύτης και τα σημάδια από τα σάλια θα αποσπάσουν την προσοχή του αρχάριου αναγνώστη σας.
Ξεκινήστε με μια εντολή που ο σκύλος σας γνωρίζει καλά—εκτός ίσως από το «κάτσε», αφού ο σκύλος σας πιθανότατα κάθεται ήδη επειδή σχεδόν κάθε άλλη άσκηση ξεκινά με αυτόν τον τρόπο. Αντίθετα, δοκιμάστε το «κάτω». Δείξτε την κάρτα, πείτε την εντολή, μετακινήστε την κάρτα μακριά από το οπτικό πεδίο και επιβραβεύστε το σκυλί με μια επιθυμητή λιχουδιά όταν ξαπλώσει. Συνεχίστε έτσι για μερικές δοκιμές και, στη συνέχεια, δείτε εάν ο σκύλος ανταποκρίνεται όταν απλώς κρατάτε ψηλά την κάρτα. Χρησιμοποιήστε σύντομες συνεδρίες και μην υπερφορτώνετε τον σκύλο.
Η εκμάθηση της δεύτερης λέξης είναι πιο δύσκολη
Η εκμάθηση της δεύτερης λέξης θα είναι πιο δύσκολη, καθώς είναι πιθανό ότι ο σκύλος αρχικά απλώς ανταποκρίνεται στην εμφάνιση της κάρτας και δεν εξετάζει προσεκτικά τη λέξη που είναι τυπωμένη σε αυτήν. Λοιπόν, ας πούμε ότι αυτή η δεύτερη λέξη είναι «κάτσε». Τώρα, με ένα σκυλί όρθιο, δείξτε την κάρτα, πείτε την εντολή, ρίξτε την κάρτα και, αν ανταποκριθεί σωστά, επιβραβεύστε τον σκύλο. Στην αρχή θα μπερδευτεί γιατί τώρα πρέπει να ελέγξει προσεκτικά τι γράφει η κάρτα, αλλά με υπομονή θα τα καταφέρει. Το επόμενο βήμα είναι να αναμίξετε τις δύο λέξεις (κάτσε, κάτω, κάτω, κάτσε και ούτω καθεξής), φροντίζοντας ο σκύλος σας να ξεκινά πάντα από όρθια θέση. Μόλις ο σκύλος σας το κάνει αυτό καλά, μπορείτε να προσθέσετε μια τρίτη λέξη και μετά προχωρήστε αργά από εκεί.
Η ανάγνωση μπορεί να προσδιορίσει τις ζώνες «απαγορευμένης κυκλοφορίας»
Έχει επαληθευτεί ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις ίδιες αρχές για να διδάξετε τον σκύλο σας να ανταποκρίνεται σε λογότυπα ή σύμβολα, και αυτό σας δίνει την ευκαιρία να ελέγχετε τη συμπεριφορά του σκύλου σας ακόμα και όταν δεν είστε κοντά.
Βασικά, δημιουργείτε μια κατάσταση με κάτι που επιθυμεί ο σκύλος, ας πούμε μερικές λιχουδιές. Βάλτε μερικές λιχουδιές στο χέρι σας ή σε ένα πιάτο, δείξτε το στον σκύλο. Όταν το πλησιάσει, δώστε το λεκτικό «Άφησέ το!» Ταυτόχρονα, τοποθετείτε την κάρτα με το σύμβολο Ø. Όταν ο σκύλος σταματά να προσπαθεί να φτάσει σε αυτά, τον επαινείτε, πέφτει η κάρτα και παίρνει μια λιχουδιά. Αυτό απαιτεί πολλή εξάσκηση γιατί, όπως ένα μικρό παιδί, ο μέσος σκύλος δεν έχει μεγάλο έλεγχο των παρορμήσεων. Αξίζει όμως τον κόπο.
Βλέπετε, μόλις ο σκύλος μάθει το « Άφησέ το!» σύμβολο, μπορείτε να ορίσετε μέρη όπου δεν θέλετε να πάει ο σκύλος. Στηρίξτε μια κάρτα με το σύμβολο Ø στον πάγκο της κουζίνας για να προσδιορίσετε ότι ένας σκύλος δεν επιτρέπεται σε αυτήν την επιφάνεια για βρώσιμα. Μπορείτε επίσης να στηρίξετε αυτό το σύμβολο σε ένα έπιπλο στο οποίο δεν θέλετε να πλησιάζει.
Η Δρ Μπέργκιν βάζει πλέον τακτικά τα σκυλιά της να μαθαίνουν να διαβάζουν καμιά δεκαριά λέξεις και σύμβολα. Ισχυρίζεται ότι τα σκυλιά μπορούν να μάθουν 20 ή περισσότερες λέξεις. Χρειάζεται όμως σκληρή δουλειά και υπομονή. Ο ενθουσιασμός της για αυτή τη διαδικασία είναι εμφανής όταν λέει, «Οι δυνατότητες για ανάγνωση σκύλων είναι ατελείωτες. Όταν διδάσκετε έναν σκύλο να διαβάζει, δεν του μαθαίνετε απλώς ένα χαριτωμένο κόλπο για να το δείξετε στους φίλους σας. Αναπτύσσεις το μυαλό του και τον βοηθάς να γίνει καλύτερος επίλυσης προβλημάτων».